اخبار اخبار .

اخبار

فروآلیاژ ازنا، بزرگترین تولید کننده فروسیلیسیم در خاورمیانه

طی چند روز گذشته برخی از مردم شهرستان ازنا نسبت به واگذاری شرکت صنایع فروآلیاژ ایران به بخش خصوصی و استفاده از مدیران غیربومی در این مجموعه اعتراضاتی داشتند و این مشکلات را با خبرگزاری فارس لرستان در میان گذاشتند.

در همین راستا به سراغ مدیر این کارخانه رفتیم تا از مشکلات مطرح شده توسط مردم مطلع شویم و اطلاعاتی در مورد این شرکت به دست آوریم.

طاهر شاه حسینی مدیرعامل شرکت فروآلیاژ ازنا با اشاره به اینکه شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در سال 1365 در زمینی به وسعت 70 هکتار با هدف تولید فروسیلیسیم به عنوان تامین کننده مواد اولیه صنایع فولاد و چدن تاسیس شد. در بهمن 1372 به طور رسمی به بهره برداری رسید، اظهار داشت: در حال حاضر این کارخانه با تولید سالانه 60 هزار تن فروسیلیس و 20 هزار تن پودر میکروسیلیس با سه کوره، بزرگترین تولید کننده و صادرکننده فروسیلیس در ایران و خاورمیانه است.

 

 

وی با بیان اینکه شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در استان لرستان، شهرستان ازنا واقع شده است، افزود: تولید فروسیلیس در این شهرستان به دلیل مجاورت با منابع مورد نیاز برای تولید فروسیلیس (سنگ سیلیس) ارزان است و از این نظر، صنایع فروآلیاژ ایران این شرکت هم اکنون با بیش از 91 درصد توان اسمی و تولید 60 هزار تن فروسیلیس در سال فعالیت می کند.

مدیر شرکت صنایع فروآلیاژ ایران شهرستان ازنا تصریح کرد: حدود 60 درصد از محصولات این مجموعه به بازارهای داخلی و مابقی به بیش از 25 کشور از جمله ترکیه، آلمان، ایتالیا، جمهوری چک، فرانسه، یونان و ... عرضه می شود. صربستان، هند، پاکستان و ... پخش خواهد شد.

شاه حسینی با بیان اینکه در سال 65 دو شرکت فروآلیاژی یکی در استان لرستان و دیگری در استان سمنان در حال ساخت بودند، گفت: در سال 1364 در حال ساخت است. سمنان به سرپرستی آقای حاج بابایی و با توجه به سوابق مثبت خود در این زمینه اقدام به خرید واحد ازنا نیز نمود.وی گفت: 607 نفر به صورت مستقیم در این گروه مشغول به کار هستند و تمامی حقوق و مزایای آنها طبق قانون وزارت کار پرداخت می شود و هیچ گاه سابقه تاخیر در پرداخت حقوق کارگران نداشته ایم.

مدیر شرکت صنایع فروآلیاژ ایران شهرستان ازنا در خصوص شکایت چند تن از شهروندان مبنی بر استخدام کارگران غیر بومی، گفت: از 607 نفر نیروی کار این مجتمع تنها چهار نفر غیربومی هستند که از جمله این افراد مدیر کارخانه می باشد. مدیر اداری، پیمانکاری و یک کارگر و بقیه کارکنان بومی استان لرستان به ویژه شهرستان های ازنا و درود هستند.

شاه حسینی با اشاره به اینکه در تمام بحران های اقتصادی که این کارخانه تجربه کرده حتی یک کارگر اخراج نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت به هیچ موسسه و بانکی بدهی ندارد و در بهترین شرایط ممکن قرار دارد.

لازم به ذکر است که فروسیلیس مخلوطی از آهن و سیلیکون است که از گرما و ذوب و احیای اکسید آهن و سیلیسیم (کوارتز) توسط مواد کربنی مانند زغال سنگ، کک متالورژیکی و زغال چوب در کوره های قوس الکتریکی تولید می شود.
گرد و غبار میکروسیلیس (میکروسیلیکا، دوده سیلیس) محصول جانبی فرآیند تولید فروسیلیسیون در کوره قوس الکتریکی است.

پودر میکروسیلیس دارای خواص سوپرپوزولانی بوده و در بتن ریزی های مربوط به ساخت سازه های دریایی، سازه های با کلاس مقاومت بالا و کلیه سازه هایی که در معرض حملات شیمیایی به ویژه یون های کلر و سولفات هستند کاربرد فراوانی دارد.


برچسب: فروآلیاژ، فروسیلیس،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۵۶:۵۹ توسط:mehdi موضوع: فروآلياژ نظرات (0)